Servisní postřehy

    Cílem našich služeb je, aby každé kolo od zákazníka přijaté do opravy, bylo co nejpečlivěji opraveno. Cena za základní seřízení kola je 300 kč. Tento paušál se navyšuje dle rozsahu výměny opotřebovaných dílů až do výše 750 kč. Ale eventuelní výplety kol, generálky středů a nábojů, opravy vidlic či kapalinových brzd se účtují zvlášť. A opět platí zásada o kvalitním kole nebo jen o kole, kterého si zákazník hledí. Tam je cena opotřebovaného materiálu minimální nebo někdy skoro nulová. Až po delší době je nutno investovat do nových plášťů, pak ještě do nového řetězu a pastorků. Ale zde záleží na cenové třídě kola, stylem jízdy  cyklisty. Plášťům neprospívá dlouhodobé působení slunečního svitu ( garážování kola na otevřeném prostranství), brzdění kol do smyku. Řetězu a pastorkům neprospívá dlouhodobá jízda na zařazených převodových stupních "do kříže" (velký talíř - velké zadní kolečko nebo nejmenší talíř - nejmenší zadní kolečko). A je nutné také dbát o čistotu a pravidelného promazávání řetězu. Jinak platí zásada, když vyměníte řetěz, tak musíte vyměnit i zadní pastorky. I částečně vytahaný řetěz se"vymačkává" do pastorků a s likvidací začne od nejmenšího. Takže praktický efekt je, pokud vyměníte jen řetěz, při záběru na nejmenších pastorkách vám řetěz přeskočí (jako by proklouzne). Ale pokud se jezdí na velmi vytahaném řetězu, tak Vám zlikviduje i přední pastorky a musíte vyměnit vše.  Pokud budete dodržovat zásady stylu jízdy a o kolo budete pečovat, tak tyto nákladnější opravy oddálíte.

   Jinak je tomu u kol, na kterých se jezdí, "dokud to jede"  bez servisních prohlídek a alespoň základní údržby. Z takových kol, která jsou mi předána ke generální opravě, se odpadkový koš "nají" úplně dosyta. Obrázek níže je typickým příkladem. Tam cena jen za materiál na opravu celého kola je skutečně vysoká, 1500-4000 Kč.

Tyhle náboje nepřinesl zákazník, že by je chtěl opravit, ale chtěl jenom vycentrovat kola. Když nešlo otáčet osou, tak po rozebrání jsem v nich objevil tohle, co vidíte na fotografii. Zadní náboj má promáčklou misku a do ní zatlačené rozdrcené kuličky. A přední náboj, tam je to vidět přímo na obrázku. Milimetrová vrstva rzi místo vazelíny. 

Tak i takoví jsou u nás cyklisté - jezdí, dokud se kola alespoň trochu točí.

 

 

 Ale ne všichni zákazníci si mohou takové nákladné opravy dovolit. Pokud zákazník má omezený rozpočet na opravu kola, tak se dá domluvit na kompromisní opravě, kdy individuálně posoudím, do jaké části kola je nutno investovat nejvíce a kde stačí jen seřízení na dojetí do konce sezóny. Prakticky to vypadá tak, že zákazník oznámí např. "mám na opravu k dispozici 1000 Kč a do této částky opravte co je nutné, dle vašeho uvážení". 

    I přes maximální péči se mnohdy najednou nedá vyhovět přání všech zákazníků. Někdy jsou i zákazníci s opraveným kolem nespokojeni. Většinou se ale jednalo o nedorozumění při předávání kola do opravy. Někdy šlo o nekvalitní díl, za který se mohu zákazníkovi maximálně jen omluvit a použít díl od jiného výrobce.Proto neprodávám laciná kola, která jsou z takových dílů složená, abych se těmto nepříjemnostem vyhnul.

   Při příjmu kola do opravy je nutno nahlásit, jestli chcete celkovou opravu nebo jen opravit vadný díl kola. Po celkové opravě kola jsem téměř žádné reklamace neměl. Ale při jen dílčí opravě například seřízení řazení dával zákazník najevo nespokojenost, protože zaplatil za opravu, ale "klape mu" ve středovém složení, kola nejsou vycentrovaná atd, což  už jsou další položky k opravě, na které zákazníky sice předem nebo při vyzvednutí zakázky upozorňuji, ale zákazník neměl zájem do těchto oprav investovat. Proto je nutné při každé reklamaci předložit zakázkový list, který každý zákazník při výdeji obdrží a kde je podrobně rozepsáno jaké úkony se na zakázce prováděly a jaké díly byly vyměněny. Bez tohoto dokladu nelze nárok na reklamace uplatňovat.

   Někteří zákazníci o své kolo vůbec nedbají. Jezdí v létě v zimě, za sucha i deště, ale aby kolo alespoň otřeli od nečistot... Na takových kolech součástky rychle korodují a častěji se musí vyměňovat, což se projeví v celkových  nákladech na opravu. ( obecně, jak praví lidové přísloví, na taková kola nemůžete ani plivnout, aby jste si neumazali slinu ). Jen tak mimochodem, opravy silně znečištěných a zanedbaných kol do opravy nepříjmáme.

   Ale jsou jisté základní údržby kol, které by měl každý cyklista zvládnout sám doma. Nejprve základní nářadí domácí servisní dílny:

  • hadřík na otření nečistot - tohle základní nářadí mnoho cyklistů ani neví jak vypadá (je k nahlédnutí v naší servisní dílně)

  • hustilka, vyplatí se větší s universální koncovkou na všechny ventilky a s manometrem, například Air Turbo za 450 korun, viz nabídka, ale poslouží i stará klasika za 85 korun.

  • stranové klíče 8,9,10,13,14,15,17 (podle typu kola i jiné) nakoupíte v každém železářství

  • imbusové klíče 4,5,6,..opět dále podle typu kola - nakoupíte v každém železářství, ucelené sady mám v nabídce

  • * kónusové klíče na náboje kol - sada od 99,- Kč

  • šroubováky různých velikostí, i křížové (železářství)

  • * universální centrklíč od 39,- Kč

  • * stahovák  pastorků, dle typu, cena od 60,- Kč

  • *nýtovač řetězu, ale nedoporučuji laciné typy (do 90,- Kč). Ty jsou skutečně jen na ozdobu, V žádném případě se s ním nepokoušejte rozpojit nebo spojit řetěz.Materiál na nýtovači se vám bude různě bortit, ale článek řetězu zůstane bez tknutí. Běžný typ nýtovače je od 130,- Kč.

  • plastové montpáky na zouvání plášťů od 8,- Kč

  • olej na kola od 39,- Kč

  • vazelína na ložiska, doporučená je LV 2-3, která snáší vysoké teploty (mám skladem)

  • sada na lepení veloduší od 25,- Kč

  • pro majitele kola s diskovou brzdou na dotažení brzdového kotouče je potřeba hvězdicový klíč č. T20 Brzdy Shimano mají kotouč zajištěný mezikružím, které demontujete stejným stahovákem, jako je na kazetu (stahovák s čepem do duté osy)

*) - pro pokročilejší mechaniky

   Takže až se vybavíte potřebným nářadím dle typu Vašeho kola, tak každý cyklista by měl zvládnout tyto úkony:

  • demontovat a namontovat kola do vidlic

  • přezouvat pláště

  • zalepit duše

  • vyměnit přetržené lanko

  • alespoň trochu (na dojetí) seřídit brzdy a řazení

  • vyměnit prasklý paprsek, alespoň trochu vycentrovat kolo, aby jste mohli dojet to cíle

  • zkontrolovat dotažení klik ke středové ose - dotažením GOLA klíčem eventuelně doklepnutí klínků  (častá zanedbaná závada s nákladnými důsledky)

  • občas promazat řetěz

  • občas "stříknout" WD 40 do bowdenů brzd a řazení

  • nakonec kolo po každé delší jízdě nebo jízdě v dešti kolo otřít hadříkem od nečistot

  • a ti pokročilejší - seřízení vůlí v nábojích , řízení a středovém složení, spojit přetržený řetěz

  • a majitelé kola s odpruženou vidlicí - tam je nutno jednou za čas, servisní manuály uvádí po 6 měsících nebo každé jízdě v silném dešti, jízdě v blátivém terénu, nechat vidlici promazat nebo alespoň prohlédnout ve specializovaném servisu. V našem servisu je možno značky RST,  a  Manitou. Vidlice Manitou vyžadují častější údržbu, viz manuál. Vidlice ROCK SHOX výrobce vůbec nedoporučuje rozebírat a je nutno je posílat do jejich firemního servisu zastoupeného v ČR Ale každý cyklista by měl zvládnout občas promazat pohyblivé části vnitřních a vnějších nohou teflonovým olejem.

...když se tyto základní úkony naučíte, tak se nemusíte obávat neočekávaných drobných defektů na Vašich cyklistických výletech. Na které úkony si netroufáte nebo nejste vybaveni potřebným speciálním nářadím, naše servisní služby jsou Vám plně k dispozici.

   Co nejvíce kilometrů bez defektů Vám přeje firma Zbyněk Šemora

 semora@semora.cz - tel: 602 595 837