Tipy a triky

Na této stránce se pokusím zodpovědět na nejčastější servisní problémy cyklistů a poradit řešení.
 
Máte pocit, že Vám při plném záběru do pedálů skřípe v řídítkách?
Uvolněte šroub na představci a plochy, které svírají řídítka namažte slabým filmem jemné vazelíny, To samé je vhodné udělat, pokud máte klasický představec s kónusovým uchycením ve vidlici. Namazat hlavně celý kónusový kužel a styčné plochy představce. Po opětovném dotažení Vás na kole při jízdě žádné skřípavé zvuky už obtěžovat nebudou. Podle hesla "Troška olejíčka dělá zámečníčka"
 
Problémy s demontáží a montáží kol do vidlice.
Už se Vám stalo, že jste si demontovali z jakéhokoli důvodu (defekt, přeprava autem) kolo z rámu nebo vidlice a po opětovné montáži už nesedělo jak má, brzdové gumy nebo destičky z jedné strany se dotýkají ráfku nebo brzdového kotouče, ale před demontáží kola bylo vše OK. Tohle je problém spíše u diskových brzd, protože vzdálenost destiček od kotouče jsou na desetiny milimetrů.
Odpověď. Tento stav je způsobený skutečností, že téměř žádná osa kola není 100% rovná a může být nepatrně prohnutá. A není to problém jen levnějších nábojů, ale klidně sad, jako Shimano XT. Poznáte to tak, že kolo volně vložíte do vidlice rámu a z osou budete otáčet. Pak uvidíte, jak se mění poloha brzdového kotouče nebo ráfku od brzdových destiček nebo gumiček. Aby jste nemuseli vždy hledat vhodnou polohu osy, je vhodné si na ose kole udělat nějakou značku, s jak natočenou osou je nutné kolo do vidlice vložit.

Ale nejčastější příčina je v nesprávném usazení kola do vidlice.

Slyšel jsem mylný názor zákazníka, že tohle je negativní jev mechanických diskových brzd. Kapalinové tohle nedělají. Zákazník měl jen štěstí, že jeho nové kolo s kapalinovými brzdami mělo osu 100% rovnou.   

 
Jak správě vyměnit duši u kola.
K demontáži pláště z ráfku používáme výhradně plastové montpáky. Je vhodné mít dvě až tři, dle hloubky ráfku. Při defektu nezapomeneme prohlédnout plášť jestli tam nezůstal zapíchnutý bodlák, ocelová špona nebo kus skla, což jsou nejčastější příčiny propíchnutí duše.

Duši správně nasazujeme zpět takto: Nepatrně ji přifoukneme a vložíme nejprve do pláště. Pak tento komplet nasazujeme do ráfku nejprve ventilkem a pak obtáhneme komplet jednu stranu pláště. Poté duši trochu upustíme, aby se nám lépe nasazovala druhá strana na ráfek. Opět obtáhneme kolem dokola a ve finále zamáčkneme ventilek, aby dobře zaskočila pod duši patka pláště. V poslední fázi nasazování oběma palci zaklapneme zbytek pláště do ráfku. Pokud to jde těžko, ještě víc upustíme vzduch z duše, v krajním případě použijeme plastové montpáky. Pak ještě po obvodu zkontrolujeme, jestli někde není skřípnutá duše a slabě nafoukneme. Pak zatočíme kolem, jestli plášť sedí v ráfku rovnoměrně a nikde není vyboulený. Pokud ano, plášť srovnáme. Jinak můžeme kolo nafouknout na provozní tlak dle údajů na plášti. U horských kol to bývá zpravidla 65PSI u krosových 75PSI.

Servisní postřehy

     Z kapacitních důvodů opravujeme přednostně kola zakoupená v naší prodejně. Ostatní kola po dohodě předem. Optimální čas k servisu je od července do konce kalendářního roku. Servis je omezen v měsících, kdy se naváží a sestavují kola na novou sezonu. Jedná se měsíce prosinec až červen.

    Cílem našich služeb je, aby každé kolo od zákazníka přijaté do opravy, bylo co nejpečlivěji opraveno. Cena oprav - promazání a seřízení celého kola se pohybuje  plus mínus 1800 Kč za práci + materiál. A opět platí zásada o kvalitním kole nebo jen o kole, kterého si zákazník hledí. Tam je cena opotřebovaného materiálu minimální nebo někdy skoro nulová. Až po delší době je nutno investovat do nových plášťů, pak ještě do nového řetězu a pastorků. Ale zde záleží na cenové třídě kola, stylem jízdy  cyklisty. Plášťům neprospívá dlouhodobé působení slunečního svitu ( garážování kola na otevřeném prostranství), brzdění kol do smyku. Řetězu a pastorkům neprospívá dlouhodobá jízda na zařazených převodových stupních "do kříže" (velký talíř - velké zadní kolečko nebo nejmenší talíř - nejmenší zadní kolečko). A je nutné také dbát o čistotu a pravidelného promazávání řetězu. Jinak platí zásada, když vyměníte řetěz, tak musíte vyměnit i zadní pastorky. I částečně vytahaný řetěz se"vymačkává" do pastorků a s likvidací začne od nejmenšího. Takže praktický efekt je, pokud vyměníte jen řetěz, při záběru na nejmenších pastorkách vám řetěz přeskočí (jako by proklouzne). Ale pokud se jezdí na velmi vytahaném řetězu, tak Vám zlikviduje i přední pastorky a musíte vyměnit vše.  Pokud budete dodržovat zásady stylu jízdy a o kolo budete pečovat, tak tyto nákladnější opravy oddálíte.

   Jinak je tomu u kol, na kterých se jezdí, "dokud to jede"  bez servisních prohlídek a alespoň základní údržby. Z takových kol, která jsou mi předána ke generální opravě, se odpadkový koš "nají" úplně dosyta. Obrázek níže je typickým příkladem. Tam cena jen za materiál na opravu celého kola je skutečně vysoká, 1500-4000 Kč.

Tyhle náboje nepřinesl zákazník, že by je chtěl opravit, ale chtěl jenom vycentrovat kola. Když nešlo otáčet osou, tak po rozebrání jsem v nich objevil tohle, co vidíte na fotografii. Zadní náboj má promáčklou misku a do ní zatlačené rozdrcené kuličky. A přední náboj, tam je to vidět přímo na obrázku. Milimetrová vrstva rzi místo vazelíny. 

Tak i takoví jsou u nás cyklisté - jezdí, dokud se kola alespoň trochu točí.

 

 

 Ale ne všichni zákazníci si mohou takové nákladné opravy dovolit. Pokud zákazník má omezený rozpočet na opravu kola, tak se dá domluvit na kompromisní opravě, kdy individuálně posoudím, do jaké části kola je nutno investovat nejvíce a kde stačí jen seřízení na dojetí do konce sezóny. Prakticky to vypadá tak, že zákazník oznámí např. "mám na opravu k dispozici 1000 Kč a do této částky opravte co je nutné, dle vašeho uvážení". 

    I přes maximální péči se mnohdy najednou nedá vyhovět přání všech zákazníků. Někdy jsou i zákazníci s opraveným kolem nespokojeni. Většinou se ale jednalo o nedorozumění při předávání kola do opravy. Někdy šlo o nekvalitní díl, za který se mohu zákazníkovi maximálně jen omluvit a použít díl od jiného výrobce.Proto neprodávám laciná kola, která jsou z takových dílů složená, abych se těmto nepříjemnostem vyhnul.

   Při příjmu kola do opravy je nutno nahlásit, jestli chcete celkovou opravu nebo jen opravit vadný díl kola. Po celkové opravě kola jsem téměř žádné reklamace neměl. Ale při jen dílčí opravě například seřízení řazení dával zákazník najevo nespokojenost, protože zaplatil za opravu, ale "klape mu" ve středovém složení, kola nejsou vycentrovaná atd, což  už jsou další položky k opravě, na které zákazníky sice předem nebo při vyzvednutí zakázky upozorňuji, ale zákazník neměl zájem do těchto oprav investovat. Proto je nutné při každé reklamaci předložit zakázkový list, který každý zákazník při výdeji obdrží a kde je podrobně rozepsáno jaké úkony se na zakázce prováděly a jaké díly byly vyměněny. Bez tohoto dokladu nelze nárok na reklamace uplatňovat.

      Další skupina zákazníků vyčkává s opravou kola na poslední chvíli a pak jsou zklamáni, že do druhého dne  není technicky možné opravu v celém rozsahu  provést.

   Někteří zákazníci o své kolo vůbec nedbají. Jezdí v létě v zimě, za sucha i deště, ale aby kolo alespoň otřeli od nečistot... Na takových kolech součástky rychle korodují a častěji se musí vyměňovat, což se projeví v celkových  nákladech na opravu. ( obecně, jak praví lidové přísloví, na taková kola nemůžete ani plivnout, aby jste si neumazali slinu ). Jen tak mimochodem, opravy silně znečištěných a zanedbaných kol do opravy nepříjmáme.

   Ale jsou jisté základní údržby kol, které by měl každý cyklista zvládnout sám doma. Nejprve základní nářadí domácí servisní dílny:

  • hadřík na otření nečistot - tohle základní nářadí mnoho cyklistů ani neví jak vypadá (je k nahlédnutí v naší servisní dílně)

  • hustilka, stačí obyčejná za 79,- Kč

  • stranové klíče 8,9,10,13,14,15,17 (podle typu kola i jiné) nakoupíte v každém železářství

  • imbusové klíče 4,5,6,..opět dále podle typu kola - nakoupíte v každém železářství

  • * kónusové klíče na náboje kol - sada od 99,- Kč

  • šroubováky různých velikostí, i křížové (železářství)

  • * universální centrklíč od 39,- Kč

  • * stahovák  pastorků, dle typu, cena od 60,- Kč

  • *nýtovač řetězu, ale nedoporučuji laciné typy (do 90,- Kč). Ty jsou skutečně jen na ozdobu, V žádném případě se s ním nepokoušejte rozpojit nebo spojit řetěz.Materiál na nýtovači se vám bude různě bortit, ale článek řetězu zůstane bez tknutí. Běžný typ nýtovače je od 128,- Kč.

  • plastové montpáky na zouvání plášťů od 8,- Kč

  • olej na kola od 39,- Kč

  • vazelína na ložiska, stačí i obyčejná od 39Kč

  • sada na lepení veloduší od 25,- Kč

  • pro majitele kola s diskovou brzdou na dotažení brzdového kotouče je potřeba hvězdicový klíč č. T20 Brzdy Shimano mají kotouč zajištěný mezikružím, které demontujete stejným stahovákem, jako je na kazetu (stahovák s čepem do duté osy)

*) - pro pokročilejší mechaniky

   Takže až se vybavíte potřebným nářadím dle typu Vašeho kola, tak každý cyklista by měl zvládnout tyto úkony:

  • demontovat a namontovat kola do vidlic

  • přezouvat pláště

  • zalepit duše

  • vyměnit přetržené lanko

  • alespoň trochu (na dojetí) seřídit brzdy a řazení

  • vyměnit prasklý paprsek, alespoň trochu vycentrovat kolo, aby jste mohli dojet to cíle

  • zkontrolovat dotažení klik ke středové ose - dotažením GOLA klíčem eventuelně doklepnutí klínků  (častá zanedbaná závada s nákladnými důsledky)

  • občas promazat řetěz

  • občas "stříknout" WD 40 do bowdenů brzd a řazení

  • nakonec kolo po každé delší jízdě nebo jízdě v dešti kolo otřít hadříkem od nečistot

  • a ti pokročilejší - seřízení vůlí v nábojích , řízení a středovém složení, spojit přetržený řetěz

  • a majitelé kola s odpruženou vidlicí - tam je nutno jednou za čas, servisní manuály uvádí po 6 měsících nebo každé jízdě v silném dešti, jízdě v blátivém terénu, nechat vidlici promazat nebo alespoň prohlédnout ve specializovaném servisu. V našem servisu je možno značky RST,  a  Manitou. Vidlice Manitou vyžadují častější údržbu, viz manuál. Vidlice ROCK SHOX výrobce vůbec nedoporučuje rozebírat a je nutno je posílat do jejich firemního servisu zastoupeného v ČR V žádném případě do odpružených vidlic nepoužívejte WD40 nebo podobná maziva.! Jen speciální tlumičové oleje! 

  • ohledně vidlic, letité zkušenosti jsou takové, že běžné vidlice od nižší střední třídy jsou téměř bezúdržbové a pokud vám vydrží několik let už se nevyplatí investovat do opravy vidlice staré, ale je vhodnější si koupit něco aktuálnějšího.

...když se tyto základní úkony naučíte, tak se nemusíte obávat neočekávaných drobných defektů na Vašich cyklistických výletech. Na které úkony si netroufáte nebo nejste vybaveni potřebným speciálním nářadím, naše servisní služby jsou Vám plně k dispozici.

   Co nejvíce kilometrů bez defektů Vám přeje firma Zbyněk Šemora

(... a kdyby, nic si z toho nedělejte, mojí první jarní vyjížďku na mém kole jsem také zakončil proražením zadní pneumatiky, kterou jsem lepil na předměstí Hustopečí, takže hustilky raději s sebou...)

 semora@semora.cz - tel: 602 595 837