Servisní
postřehy
Cílem našich služeb je, aby každé kolo
od zákazníka přijaté do opravy, bylo co nejpečlivěji opraveno. Cena za základní
seřízení kola je 300 kč. Tento paušál se navyšuje dle rozsahu výměny
opotřebovaných dílů až do výše 750 kč. Ale eventuelní výplety kol, generálky
středů a nábojů, opravy vidlic či kapalinových brzd se účtují zvlášť. A opět platí zásada o kvalitním kole nebo jen o kole, kterého
si zákazník hledí. Tam je cena opotřebovaného materiálu minimální nebo někdy
skoro nulová. Až po delší době je nutno investovat do nových plášťů,
pak ještě do nového řetězu a pastorků. Ale zde záleží na cenové třídě
kola, stylem jízdy cyklisty. Plášťům neprospívá dlouhodobé působení
slunečního svitu ( garážování kola na otevřeném prostranství), brzdění
kol do smyku. Řetězu a pastorkům neprospívá dlouhodobá jízda na zařazených
převodových stupních "do kříže" (velký talíř - velké zadní
kolečko nebo nejmenší talíř - nejmenší zadní kolečko). A je nutné také
dbát o čistotu a pravidelného promazávání řetězu. Jinak platí zásada,
když vyměníte řetěz, tak musíte vyměnit i zadní pastorky. I částečně
vytahaný řetěz se"vymačkává" do pastorků a s likvidací začne
od nejmenšího. Takže praktický efekt je, pokud vyměníte jen řetěz, při
záběru na nejmenších pastorkách vám řetěz přeskočí (jako by
proklouzne). Ale pokud se jezdí na velmi vytahaném řetězu, tak Vám
zlikviduje i přední pastorky a musíte vyměnit vše. Pokud budete dodržovat
zásady stylu jízdy a o kolo budete pečovat, tak tyto nákladnější opravy
oddálíte.
Jinak je tomu u kol, na kterých se jezdí,
"dokud to jede" bez servisních prohlídek a alespoň základní
údržby. Z takových kol, která jsou mi předána ke generální opravě, se
odpadkový koš "nají" úplně dosyta. Obrázek níže je typickým
příkladem. Tam cena jen za materiál na opravu celého kola je skutečně vysoká, 1500-4000 Kč.
|
Tyhle náboje nepřinesl zákazník, že by je
chtěl opravit, ale chtěl jenom vycentrovat kola. Když nešlo otáčet
osou, tak po rozebrání jsem v nich objevil tohle, co vidíte na
fotografii. Zadní náboj má promáčklou misku a do ní zatlačené
rozdrcené kuličky. A přední náboj, tam je to vidět přímo na obrázku.
Milimetrová vrstva rzi místo vazelíny.
Tak i takoví jsou u nás cyklisté - jezdí, dokud se kola alespoň
trochu točí.
|
Ale ne všichni zákazníci si mohou takové
nákladné opravy dovolit. Pokud zákazník má omezený rozpočet na opravu
kola, tak se dá domluvit na kompromisní opravě, kdy individuálně posoudím,
do jaké části kola je nutno investovat nejvíce a kde stačí jen seřízení
na dojetí do konce sezóny. Prakticky to vypadá tak, že zákazník oznámí
např. "mám na opravu k dispozici 1000 Kč a do této částky opravte co
je nutné, dle vašeho uvážení".
I přes maximální péči se mnohdy najednou
nedá vyhovět přání všech zákazníků. Někdy jsou i zákazníci s opraveným
kolem nespokojeni. Většinou se ale jednalo o nedorozumění při předávání
kola do opravy. Někdy šlo o nekvalitní díl, za který se mohu zákazníkovi
maximálně jen omluvit a použít díl od jiného výrobce.Proto neprodávám
laciná kola, která jsou z takových dílů složená, abych se těmto nepříjemnostem
vyhnul.
Při příjmu kola do opravy je nutno nahlásit,
jestli chcete celkovou opravu nebo jen opravit vadný díl kola. Po celkové
opravě kola jsem téměř žádné reklamace neměl. Ale při jen dílčí
opravě například seřízení řazení dával zákazník najevo nespokojenost,
protože zaplatil za opravu, ale "klape mu" ve středovém složení,
kola nejsou vycentrovaná atd, což už jsou další položky k opravě,
na které zákazníky sice předem nebo při vyzvednutí zakázky upozorňuji,
ale zákazník neměl zájem do těchto oprav investovat. Proto je nutné při
každé reklamaci předložit zakázkový list, který každý zákazník při výdeji
obdrží a kde je podrobně rozepsáno jaké úkony se na zakázce prováděly a
jaké díly byly vyměněny. Bez tohoto dokladu nelze nárok na reklamace uplatňovat.
Někteří zákazníci o své kolo vůbec nedbají.
Jezdí v létě v zimě, za sucha i deště, ale aby kolo alespoň otřeli od nečistot...
Na takových kolech součástky rychle korodují a častěji se musí vyměňovat,
což se projeví v celkových nákladech na opravu. ( obecně, jak praví
lidové přísloví, na taková kola nemůžete ani plivnout, aby jste si
neumazali slinu ). Jen tak mimochodem, opravy silně znečištěných a
zanedbaných kol do opravy nepříjmáme.
Ale jsou jisté základní údržby kol, které by
měl každý cyklista zvládnout sám doma. Nejprve základní nářadí domácí
servisní dílny:
-
hadřík na otření nečistot - tohle základní nářadí
mnoho cyklistů ani neví jak vypadá (je k nahlédnutí v naší servisní
dílně)
-
hustilka, vyplatí se větší s
universální koncovkou na všechny ventilky a s manometrem, například Air
Turbo za 450 korun, viz nabídka, ale poslouží i stará klasika za 85 korun.
-
stranové klíče 8,9,10,13,14,15,17 (podle typu kola i jiné)
nakoupíte v každém železářství
-
imbusové klíče 4,5,6,..opět dále podle typu kola -
nakoupíte v každém železářství, ucelené sady mám v nabídce
-
* kónusové klíče na náboje kol - sada od 99,- Kč
-
šroubováky různých velikostí, i křížové (železářství)
-
* universální centrklíč od 39,- Kč
-
* stahovák pastorků, dle typu, cena od 60,- Kč
-
*nýtovač řetězu, ale nedoporučuji laciné typy (do 90,-
Kč).
Ty jsou skutečně jen na ozdobu, V žádném případě se s ním nepokoušejte
rozpojit nebo spojit řetěz.Materiál na nýtovači se vám bude různě bortit,
ale článek řetězu zůstane bez tknutí. Běžný typ nýtovače je od 130,- Kč.
-
plastové montpáky na zouvání plášťů od 8,- Kč
-
olej na kola od 39,- Kč
-
vazelína na ložiska,
doporučená je LV 2-3, která snáší vysoké teploty (mám skladem)
-
sada na lepení veloduší od 25,- Kč
-
pro majitele kola s diskovou brzdou na dotažení brzdového
kotouče je potřeba hvězdicový klíč č. T20 Brzdy Shimano mají kotouč
zajištěný mezikružím, které demontujete stejným stahovákem, jako je na
kazetu (stahovák s čepem do duté osy)
*) - pro pokročilejší mechaniky
Takže až se vybavíte potřebným nářadím dle
typu Vašeho kola, tak každý cyklista by měl zvládnout tyto úkony:
-
demontovat a namontovat kola do vidlic
-
přezouvat pláště
-
zalepit duše
-
vyměnit přetržené lanko
-
alespoň trochu (na dojetí) seřídit brzdy a řazení
-
vyměnit prasklý paprsek, alespoň trochu vycentrovat kolo,
aby jste mohli dojet to cíle
-
zkontrolovat dotažení klik ke středové ose - dotažením
GOLA klíčem eventuelně doklepnutí klínků (častá zanedbaná závada
s nákladnými důsledky)
-
občas promazat řetěz
-
občas "stříknout" WD 40 do bowdenů brzd a řazení
-
nakonec kolo po každé delší jízdě nebo jízdě v dešti
kolo otřít hadříkem od nečistot
-
a ti pokročilejší - seřízení vůlí v nábojích , řízení
a středovém složení, spojit přetržený řetěz
-
a majitelé kola s odpruženou vidlicí - tam je nutno
jednou za čas, servisní manuály uvádí po 6 měsících nebo každé jízdě
v silném dešti, jízdě v blátivém terénu, nechat vidlici promazat nebo
alespoň prohlédnout ve specializovaném servisu. V našem servisu je možno
značky RST, a Manitou. Vidlice Manitou vyžadují častější údržbu,
viz manuál. Vidlice ROCK SHOX výrobce
vůbec nedoporučuje rozebírat a je nutno je posílat do jejich firemního
servisu zastoupeného v ČR Ale každý cyklista by měl zvládnout občas promazat
pohyblivé části vnitřních a vnějších nohou teflonovým olejem.
...když se tyto základní úkony naučíte, tak se nemusíte
obávat neočekávaných drobných defektů na Vašich cyklistických výletech.
Na které úkony si netroufáte nebo nejste vybaveni potřebným speciálním nářadím,
naše servisní služby jsou Vám plně k dispozici.
Co nejvíce kilometrů bez defektů Vám přeje
firma Zbyněk Šemora
|