Servisní
postřehy
Z kapacitních důvodů
opravujeme přednostně kola zakoupená v naší prodejně. Ostatní kola po dohodě
předem. Optimální čas k servisu je od července do konce kalendářního roku.
Servis je omezen v měsících, kdy se naváží a sestavují kola na novou sezonu.
Jedná se měsíce prosinec až červen.
Cílem našich služeb je,
aby každé kolo od zákazníka přijaté do opravy, bylo co nejpečlivěji
opraveno. Cena oprav - promazání a seřízení celého kola se pohybuje plus
mínus 1800 Kč za práci + materiál. A opět platí zásada o kvalitním kole nebo
jen o kole, kterého si zákazník hledí. Tam je cena opotřebovaného materiálu
minimální nebo někdy skoro nulová. Až po delší době je nutno investovat do
nových plášťů, pak ještě do nového řetězu a pastorků. Ale zde záleží na
cenové třídě kola, stylem jízdy cyklisty. Plášťům neprospívá dlouhodobé
působení slunečního svitu ( garážování kola na otevřeném prostranství),
brzdění kol do smyku. Řetězu a pastorkům neprospívá dlouhodobá jízda na
zařazených převodových stupních "do kříže" (velký talíř - velké zadní
kolečko nebo nejmenší talíř - nejmenší zadní kolečko). A je nutné také dbát
o čistotu a pravidelného promazávání řetězu. Jinak platí zásada, když
vyměníte řetěz, tak musíte vyměnit i zadní pastorky. I částečně vytahaný
řetěz se"vymačkává" do pastorků a s likvidací začne od nejmenšího. Takže
praktický efekt je, pokud vyměníte jen řetěz, při záběru na nejmenších
pastorkách vám řetěz přeskočí (jako by proklouzne). Ale pokud se jezdí na
velmi vytahaném řetězu, tak Vám zlikviduje i přední pastorky a musíte
vyměnit vše. Pokud budete dodržovat zásady stylu jízdy a o kolo budete
pečovat, tak tyto nákladnější opravy oddálíte.
Jinak je tomu u kol, na
kterých se jezdí, "dokud to jede" bez servisních prohlídek a alespoň
základní údržby. Z takových kol, která jsou mi předána ke generální opravě,
se odpadkový koš "nají" úplně dosyta. Obrázek níže je typickým
příkladem. Tam cena jen za materiál na opravu celého kola je skutečně
vysoká, 1500-4000 Kč.
|
Tyhle náboje
nepřinesl zákazník, že by je chtěl opravit, ale chtěl jenom
vycentrovat kola. Když nešlo otáčet osou, tak po rozebrání jsem v
nich objevil tohle, co vidíte na fotografii. Zadní náboj má promáčklou
misku a do ní zatlačené rozdrcené kuličky. A přední náboj, tam je to
vidět přímo na obrázku. Milimetrová vrstva rzi místo vazelíny.
Tak i takoví jsou u nás cyklisté -
jezdí, dokud se kola alespoň trochu točí.
|
Ale ne všichni zákazníci si
mohou takové nákladné opravy dovolit. Pokud zákazník má omezený rozpočet na
opravu kola, tak se dá domluvit na kompromisní opravě, kdy individuálně
posoudím, do jaké části kola je nutno investovat nejvíce a kde stačí jen
seřízení na dojetí do konce sezóny. Prakticky to vypadá tak, že zákazník
oznámí např. "mám na opravu k dispozici 1000 Kč a do této částky opravte co
je nutné, dle vašeho uvážení".
I přes maximální péči se
mnohdy najednou nedá vyhovět přání všech zákazníků. Někdy jsou i zákazníci s
opraveným kolem nespokojeni. Většinou se ale jednalo o nedorozumění při
předávání kola do opravy. Někdy šlo o nekvalitní díl, za který se mohu
zákazníkovi maximálně jen omluvit a použít díl od jiného výrobce.Proto
neprodávám laciná kola, která jsou z takových dílů složená, abych se těmto
nepříjemnostem vyhnul.
Při příjmu kola do opravy
je nutno nahlásit, jestli chcete celkovou opravu nebo jen opravit vadný díl
kola. Po celkové opravě kola jsem téměř žádné reklamace neměl. Ale při jen
dílčí opravě například seřízení řazení dával zákazník najevo nespokojenost,
protože zaplatil za opravu, ale "klape mu" ve středovém složení, kola nejsou
vycentrovaná atd, což už jsou další položky k opravě, na které zákazníky
sice předem nebo při vyzvednutí zakázky upozorňuji, ale zákazník neměl zájem
do těchto oprav investovat. Proto je nutné při každé reklamaci předložit
zakázkový list, který každý zákazník při výdeji obdrží a kde je podrobně
rozepsáno jaké úkony se na zakázce prováděly a jaké díly byly vyměněny. Bez
tohoto dokladu nelze nárok na reklamace uplatňovat.
Další skupina zákazníků
vyčkává s opravou kola na poslední chvíli a pak jsou zklamáni, že do druhého
dne není technicky možné opravu v celém rozsahu provést.
Někteří zákazníci o své
kolo vůbec nedbají. Jezdí v létě v zimě, za sucha i deště, ale aby kolo
alespoň otřeli od nečistot... Na takových kolech součástky rychle korodují a
častěji se musí vyměňovat, což se projeví v celkových nákladech na opravu.
( obecně, jak praví lidové přísloví, na taková kola nemůžete ani
plivnout, aby jste si neumazali slinu ). Jen tak mimochodem, opravy
silně znečištěných a zanedbaných kol do opravy nepříjmáme.
Ale jsou jisté základní
údržby kol, které by měl každý cyklista zvládnout sám doma. Nejprve základní
nářadí domácí servisní dílny:
-
hadřík na otření nečistot -
tohle základní nářadí mnoho cyklistů ani neví jak vypadá (je k nahlédnutí
v naší servisní dílně)
-
hustilka, stačí obyčejná za
79,- Kč
-
stranové klíče
8,9,10,13,14,15,17 (podle typu kola i jiné) nakoupíte v každém železářství
-
imbusové klíče 4,5,6,..opět
dále podle typu kola - nakoupíte v každém železářství
-
* kónusové klíče na náboje
kol - sada od 99,- Kč
-
šroubováky různých
velikostí, i křížové (železářství)
-
* universální centrklíč od
39,- Kč
-
* stahovák pastorků, dle
typu, cena od 60,- Kč
-
*nýtovač řetězu, ale
nedoporučuji laciné typy (do 90,- Kč). Ty jsou skutečně jen na ozdobu, V
žádném případě se s ním nepokoušejte rozpojit nebo spojit řetěz.Materiál
na nýtovači se vám bude různě bortit, ale článek řetězu zůstane bez
tknutí. Běžný typ nýtovače je od 128,- Kč.
-
plastové montpáky na zouvání
plášťů od 8,- Kč
-
olej na kola od 39,- Kč
-
vazelína na ložiska, stačí i
obyčejná od 39Kč
-
sada na lepení veloduší od
25,- Kč
-
pro majitele kola s diskovou
brzdou na dotažení brzdového kotouče je potřeba hvězdicový klíč č. T20
Brzdy Shimano mají kotouč zajištěný mezikružím, které demontujete stejným
stahovákem, jako je na kazetu (stahovák s čepem do duté osy)
*) - pro pokročilejší
mechaniky
Takže až se vybavíte
potřebným nářadím dle typu Vašeho kola, tak každý cyklista by měl zvládnout
tyto úkony:
-
demontovat a namontovat kola
do vidlic
-
přezouvat pláště
-
zalepit duše
-
vyměnit přetržené lanko
-
alespoň trochu (na dojetí)
seřídit brzdy a řazení
-
vyměnit prasklý paprsek,
alespoň trochu vycentrovat kolo, aby jste mohli dojet to cíle
-
zkontrolovat dotažení klik
ke středové ose - dotažením GOLA klíčem eventuelně doklepnutí klínků
(častá zanedbaná závada s nákladnými důsledky)
-
občas promazat řetěz
-
občas "stříknout" WD 40 do
bowdenů brzd a řazení
-
nakonec kolo po každé delší
jízdě nebo jízdě v dešti kolo otřít hadříkem od nečistot
-
a ti pokročilejší - seřízení
vůlí v nábojích , řízení a středovém složení, spojit přetržený řetěz
-
a majitelé kola s odpruženou
vidlicí - tam je nutno jednou za čas, servisní manuály uvádí po 6 měsících
nebo každé jízdě v silném dešti, jízdě v blátivém terénu, nechat vidlici
promazat nebo alespoň prohlédnout ve specializovaném servisu. V našem
servisu je možno značky RST, a Manitou. Vidlice Manitou vyžadují
častější údržbu, viz manuál. Vidlice ROCK SHOX výrobce vůbec nedoporučuje
rozebírat a je nutno je posílat do jejich firemního servisu zastoupeného v
ČR V žádném případě do odpružených vidlic
nepoužívejte WD40 nebo podobná maziva.! Jen speciální tlumičové oleje!
-
ohledně vidlic, letité
zkušenosti jsou takové, že běžné vidlice od nižší střední třídy jsou téměř
bezúdržbové a pokud vám vydrží několik let už se nevyplatí investovat do
opravy vidlice staré, ale je vhodnější si koupit něco aktuálnějšího.
...když se tyto základní úkony
naučíte, tak se nemusíte obávat neočekávaných drobných defektů na Vašich
cyklistických výletech. Na které úkony si netroufáte nebo nejste vybaveni
potřebným speciálním nářadím, naše servisní služby jsou Vám plně k
dispozici.
Co nejvíce kilometrů bez
defektů Vám přeje firma Zbyněk Šemora
(... a kdyby, nic si z toho
nedělejte, mojí první jarní vyjížďku na mém kole jsem také zakončil
proražením zadní pneumatiky, kterou jsem lepil na předměstí Hustopečí, takže
hustilky raději s sebou...) |