Jak si vybrat kolo

Upozornění: Následující text je jen můj názor a nemusí s ním každý cyklista souhlasit, ale přesto může mnohým začátečníkům velice pomoci vybrat si to správné kolo.
Chtěl bych zde popsat, jak si vybrat jízdní kolo z pohledu rekreačního cykloturisty , který ročně najezdí asi 2000 km (dříve 5000, ale pro nedostatek volného času...). Vzdálenost 60-90Km za den (max 150/den), průměrná rychlost 20 - 25 Km/h, maximální 45 - 80Km/h (dle terénu a rychlosti větru).
Obecná kritéria:
odrážka

cena kola

odrážka

barva kola, celkový vzhled

odrážka

druh kola

odrážka

ostatní (řazení, výběr doplňků,...)

Za kolik si kolo koupit?
  Tuhle otázku je potřeba co nejpečlivěji zvážit. Kolo má sloužit k nějakému účelu a nejčastější argument k obhájení nejlevnějšího kola (kluk to stejně za chvíli rozbije... někdo mi kolo brzy někdo ukradne...) není správný.
Cenová kategorie od 4000,- do 5000,- Kč JEZDÍM JEN DO HOSPODY NEBO NA POLE:
Tahle kola se hodí pro jízdy za nákupy po vesnici, na kratší výlety do přírody a pro méně náročné cyklisty. Většinou se jedná o jednorychlostní kola s protišlapací brzdou.
Cenová kategorie do 12 000,- FINANČNÍ ROZPOČET MI VÍC NEDOVOLÍ:
Jedná už o slušná kola středně nižší cenové kategorie. Jsou osazena sadami SHIMANO ALTUS až Alivio a většinou zadním 8 rychlostním kazetovým nábojem. Kvalitní zapouzdřený střed je samozřejmostí. Taková kola jsou vhodná i pro dlouhé cyklovýlety a každodenní dojížďky do zaměstnání. Jsou spolehlivá, ale minus je ve větší váze a menší komfort obsluhy a pohodlí. Po sezónách se ale do této cenové kategorie dostanou i kola vyšší třídy, doporučuji využívat výprodejů.
Cenová kategorie do 20 000,- JEZDÍM HODNĚ a CYKLISTIKA JE MÝM KONÍČKEM:
Jsou to kola střední a středně vyšší třídy. Zde si zákazník vybere podle vkusu. Jsou to technicky velmi spolehlivá kola a cena je o materiálu, třídě vybavení, váze kola a typem odpružené vidlice, většinou pružina-olej některá i olej-vzduch. Kolo v ceně 15 až 20 tisíc je už kolo, na které se budete těšit, kdy zase vyjedete a cyklisté, kteří doposud jezdili málo zjišťují, že až nyní je začala cyklistika bavit. Tento fakt bývá intenzivnější čím vyšší cenovou kategorii kola kupujete. Ale pozor, je určitý strop a může se Vám stát, že zjistíte, že to kolo za 80 tisíc je sice lehounké, jede samo, ale Vaším potřebám nevyhovuje.
Cenová kategorie nad 20 000,- POTŘEBUJI NĚCO LEPŠÍHO A LEHČÍHO:
V tomto případě musíme mít přesně stanoveno, co od kola vyžadujeme. Pokud kolo autem odvezu na místo a na kole bez doplňků se někde vyřádím můžu si koupit cokoli. Ale pokud jezdím klasickou cykloturistiku, kdy na kolo potřebuji, namontovat nosič, stojánek, všelijaké brašničky nebo i dětskou sedačku, tak v této cenové kategorii hledejte kola jen s duralovým rámem a dobře se poraďte s prodejcem, která kola umožňují montáž nosiče, blatníků, atd. Například karbonové rámy jsou velmi háklivé na ošoupání a brašny na suché zipy zanechají na rámu neodstranitelné póry. Také u těchto rámů zapomeňte na dětskou sedačku, protože sedlová rámová trubka na takové namáhání není stavěná.
Kola, která mají olejové tlumení ve vidlicích nebo kapalinové brzdy, by měly každý rok jezdit na servis k výměně oleje. Pokud se údržba zanedbá, olej vodnatí a brzdy pak mají menší účinek.
Kolo horské nebo krosové ? Nebo silniční ?
V současné době silniční kolo je jen pro fajnšmekry, kteří jezdí výhradně po asfaltových cestách a silnicích. Nehodí se pro cykloturistiku a na tato kola se nemontují žádné zbytečné doplňky, jde o co nejnižší váhu.
Pro klasické jízdy, ať do práce nebo pro cykloturistiku je vhodné kolo jak horské, tak krosové.
Zásadní rozdíly jsou tyto:
Horská kola mají 26 palcová kola, krosová kola 28 palců
Obecně platí, že horská kola jsou zpřevodovaná víc na tah, krosová víc na rychlost. Horská kola mají větší zdvih přední vidlice, 80 až 100 mm, krosová 40 až 60
Horská kola mají silnější pláště, krosová mají napřímenější posed, ale nemusí být vždy pravidlem.
Povídá se, že horská kola jsou proti krosovým těžká. Není to pravda, tato pověra vznikla v době porevoluční, kdy se k nám dovezla první horská kola, která byla masivní ocelové konstrukce a té nejlevnější cenové kategorie.
Obecně platí, že horské a krosové kolo téže kategorie váží zhruba stejně
Takže pokud stále nevím, jestli horské či krosové kolo, tak budu tlumočit větu, co mi řekl jeden kolega cyklista, který má rád svižnější jízdu i v terénu. Byl jsem po nemoci a při první vyjížďce jsem měl těžkou krizi s tempem jízdy. Tak mi kolega žertem řekl, jestli takhle i nadále míním tak pomalu jezdit, tak ať odstavím svého horáka a pořídím si důchodcovského krosa :-) A je skutečně pravda, že i po cyklostezkách s proměnlivým povrchem, pokud pojedu svižnější jízdu, tak krosa zákonitě musím rozbít nebo v prachu to nemohu při vyšší rychlosti na tenkých pláštích ustát.
Páčky nebo otočné řazení ?
Další dilema. Je to hodně o zvyku. Někdo nedá dopustit na otočné řazení, jiný na páčky. Vše má své pro a proti. Otočné je vhodné pro cyklisty, kteří potřebují mít čistá řídítka a často nepřehazují nebo se také hodí pro začátečníky, kteří ještě ve vhodných převodech nejsou moc doma. Nevýhody jsou složitější výměny lanek a skutečnost, že časem se opotřebuje gumový potah otočné části, který se náhradní nedodává. Plus je nízká cena
Páčky palec - ukazovák, jsou komfortní řazení, kdy je možné pohodlně bez zbytečného kroucení rukou pohotově řadit nahoru i dolů. Tyto jsou vhodné pro cyklisty, kteří jsou zvyklí často přeřazovat (někteří tolik neřadí, ale víc se opírají do pedálů) Jediná nevýhoda je, že páčky mohou některým cyklistům překážet.
Brzdy. Véčka nebo diskové. A když diskové mechanické nebo kapalinové ?
Většina kol do 15 tisíc je opatřena klasickými ráfkovými V brzdami. Liší se jen provedením a použitými botkami. Levnější brzdy mají silnější pružiny, kvůli levnějšímu materiálu a kladou při brzdění větší odpor. Dražší V brzdy jsou kvalitnější, chodí lehčeji. Nevýhodou ráfkových brzd je to, že za deštivého počasí se dostává písek do třecích ploch a dochází k nadměrnému opotřebení špalíků a později i ráfků. Dále při jízdě blátem dochází k jeho nahromadění právě v prostoru brzd a pak další jízda bez vyčištění není možná.
Diskové brzdy nemají nevýhody brzd Véčkových, mají vyšší brzdící účinek, ale také jejich cena je několikanásobně vyšší. Mechanické diskové brzdy jsou kamarádštější k cyklistům, kteří byli zvyklí na Véčka, protože je tam stále to lanko, které se dá kdykoli v terénu vyměnit. Ale mechaniky mají menší brzdící účinek než brzdy kapalinové. Jsou jednopístové a hůř se seřizují. U zadní mechanické diskové brzdy je problém montáže nosiče, kvůli větším rozměrům.
Kapalinové brzdy jsou většinou dvoupístové a jako médium se používá buď minerální olej nebo brzdová kapalina. Podle výrobce. Mají mnohem vyšší brzdící účinek než mechaniky, je mnohem jednodušší montáž. Seřídí se jen vzájemná poloha destiček a kotouče, krok brzdy je konstantní, ten se seřizovat nedá. Tyto brzdy bývají spolehlivé. Při brzdění je lepší průběh brzdící síly než u Véček, proto kdo si jednou zvykne na diskové brzdy, zpět do Véček by už nešel.
Celoodpružené kolo
Dávno už neplatí, že jsou to kola těžká a neohrabaná, jak jsme byli zvyklí za laciný peníz v nákupních centrech. Cenová relace sice 30 tisíc a výš, ale už je vidět kus precizní práce Tato kola se samozřejmě nehodí a nejsou na to uzpůsobená pro cykloturistiku, ale umožňují pěkné svezení v náročnějším terénu. Zamykání zadního tlumiče je samozřejmostí a pak to funguje tak, že se zadní stavba při šlapání nepohupuje, ale zapruží jen při nerovnostech. Kola Agang mají svůj vlastní patent v geometrii vahadel, kdy se kolo při záběru neprohupuje i když není zadní tlumič zamčený.

 semora@semora.cz - tel: 602 595 837