Jak si vybrat kolo |
|
|
Upozornění: Následující text
je jen můj názor a nemusí s ním každý cyklista souhlasit, ale přesto může mnohým
začátečníkům velice pomoci vybrat si to správné kolo. |
Chtěl bych zde
popsat, jak si vybrat jízdní kolo z pohledu rekreačního cykloturisty , který ročně
najezdí asi 2000 km (dříve 5000, ale pro nedostatek volného času...). Vzdálenost
60-90Km za den (max 150/den), průměrná rychlost 20 - 25 Km/h, maximální 45
- 80Km/h (dle terénu a rychlosti větru). |
Obecná kritéria: |
|
cena kola
|
|
barva kola, celkový vzhled
|
|
druh kola
|
|
ostatní (řazení, výběr doplňků,...)
|
|
Za kolik si kolo
koupit? |
Tuhle otázku je potřeba co
nejpečlivěji zvážit. Kolo má sloužit k nějakému účelu a nejčastější argument k
obhájení nejlevnějšího kola (kluk to stejně za chvíli rozbije... někdo mi kolo
brzy někdo ukradne...) není správný. |
Cenová kategorie od 4000,- do
5000,- Kč JEZDÍM JEN DO HOSPODY NEBO NA POLE: |
Tahle kola se hodí pro jízdy za
nákupy po vesnici, na kratší výlety do přírody a pro méně náročné cyklisty.
Většinou se jedná o jednorychlostní kola s protišlapací brzdou. |
Cenová kategorie do
12 000,- FINANČNÍ ROZPOČET MI VÍC NEDOVOLÍ: |
Jedná už o slušná kola středně nižší cenové
kategorie. Jsou osazena sadami SHIMANO ALTUS až Alivio a většinou zadním 8
rychlostním
kazetovým nábojem. Kvalitní zapouzdřený střed je samozřejmostí. Taková
kola jsou vhodná i pro dlouhé cyklovýlety a každodenní dojížďky do zaměstnání.
Jsou spolehlivá, ale minus je ve větší váze a menší komfort obsluhy a
pohodlí. Po sezónách se ale do této cenové kategorie dostanou i kola vyšší
třídy, doporučuji využívat výprodejů. |
Cenová kategorie do
20 000,- JEZDÍM HODNĚ a CYKLISTIKA JE MÝM KONÍČKEM: |
Jsou to kola střední a středně vyšší třídy.
Zde si zákazník vybere podle vkusu. Jsou to
technicky velmi spolehlivá kola a cena je o materiálu, třídě vybavení, váze
kola a typem odpružené vidlice, většinou pružina-olej některá i olej-vzduch. Kolo v ceně 15 až 20 tisíc je už kolo, na
které se budete těšit, kdy zase vyjedete a cyklisté, kteří doposud jezdili
málo zjišťují, že až nyní je začala cyklistika bavit. Tento fakt bývá
intenzivnější čím vyšší cenovou kategorii kola kupujete. Ale pozor, je
určitý strop a může se Vám stát, že zjistíte, že to kolo za 80 tisíc je sice
lehounké, jede samo, ale Vaším potřebám nevyhovuje. |
Cenová kategorie nad
20 000,- POTŘEBUJI NĚCO LEPŠÍHO A LEHČÍHO: |
V tomto případě musíme mít přesně stanoveno,
co od kola vyžadujeme. Pokud kolo autem odvezu na místo a na kole bez
doplňků se někde vyřádím můžu si koupit cokoli. Ale pokud jezdím klasickou
cykloturistiku, kdy na kolo potřebuji, namontovat nosič, stojánek, všelijaké
brašničky nebo i dětskou sedačku, tak v této cenové kategorii hledejte kola
jen s duralovým rámem a dobře se poraďte s prodejcem, která kola umožňují
montáž nosiče, blatníků, atd. Například karbonové rámy jsou velmi háklivé na
ošoupání a brašny na suché zipy zanechají na rámu neodstranitelné póry. Také
u těchto rámů zapomeňte na dětskou sedačku, protože sedlová rámová trubka na
takové namáhání není stavěná. |
Kola, která mají olejové tlumení ve vidlicích
nebo kapalinové brzdy, by měly každý rok jezdit na servis k výměně oleje.
Pokud se údržba zanedbá, olej vodnatí a brzdy pak mají menší účinek. |
|
Kolo horské nebo krosové ?
Nebo silniční ? |
|
V současné době silniční kolo je jen pro
fajnšmekry, kteří jezdí výhradně po asfaltových cestách a silnicích. Nehodí
se pro cykloturistiku a na tato kola se nemontují žádné zbytečné doplňky,
jde o co nejnižší váhu. |
Pro klasické jízdy, ať do práce nebo pro
cykloturistiku je vhodné kolo jak horské, tak krosové. |
Zásadní rozdíly jsou tyto: |
Horská kola mají 26 palcová kola, krosová kola
28 palců |
Obecně platí, že horská kola jsou zpřevodovaná
víc na tah, krosová víc na rychlost. Horská kola mají větší zdvih přední
vidlice, 80 až 100 mm, krosová 40 až 60 |
Horská kola mají silnější pláště, krosová mají
napřímenější posed, ale nemusí být vždy pravidlem. |
Povídá se, že horská kola jsou proti krosovým
těžká. Není to pravda, tato pověra vznikla v době porevoluční, kdy se k nám
dovezla první horská kola, která byla masivní ocelové konstrukce a té
nejlevnější cenové kategorie. |
Obecně platí, že horské a krosové kolo téže
kategorie váží zhruba stejně |
Takže pokud stále
nevím, jestli horské či krosové kolo, tak budu tlumočit větu, co mi řekl
jeden kolega cyklista, který má rád svižnější jízdu i v terénu. Byl jsem po
nemoci a při první vyjížďce jsem měl těžkou krizi s tempem jízdy. Tak mi
kolega žertem řekl, jestli takhle i nadále míním tak pomalu jezdit, tak ať
odstavím svého horáka a pořídím si důchodcovského krosa :-) A je skutečně
pravda, že i po cyklostezkách s proměnlivým povrchem, pokud pojedu svižnější
jízdu, tak krosa zákonitě musím rozbít nebo v prachu to nemohu při vyšší
rychlosti na tenkých pláštích ustát. |
|
Páčky nebo otočné řazení ? |
|
Další dilema. Je
to hodně o zvyku. Někdo nedá dopustit na otočné řazení, jiný na páčky. Vše
má své pro a proti. Otočné je vhodné pro cyklisty, kteří potřebují mít čistá
řídítka a často nepřehazují nebo se také hodí pro začátečníky, kteří ještě
ve vhodných převodech nejsou moc doma. Nevýhody jsou složitější výměny lanek
a skutečnost, že časem se opotřebuje gumový potah otočné části, který se
náhradní nedodává. Plus je nízká cena |
Páčky palec -
ukazovák, jsou komfortní řazení, kdy je možné pohodlně bez zbytečného
kroucení rukou pohotově řadit nahoru i dolů. Tyto jsou vhodné pro cyklisty,
kteří jsou zvyklí často přeřazovat (někteří tolik neřadí, ale víc se opírají
do pedálů) Jediná nevýhoda je, že páčky mohou některým cyklistům překážet.
|
|
Brzdy. Véčka nebo diskové. A když diskové mechanické nebo kapalinové ? |
|
Většina kol do 15
tisíc je opatřena klasickými ráfkovými V brzdami. Liší se jen provedením a
použitými botkami. Levnější brzdy mají silnější pružiny, kvůli levnějšímu
materiálu a kladou při brzdění větší odpor. Dražší V brzdy jsou kvalitnější,
chodí lehčeji. Nevýhodou ráfkových brzd je to, že za deštivého počasí se
dostává písek do třecích ploch a dochází k nadměrnému opotřebení špalíků a
později i ráfků. Dále při jízdě blátem dochází k jeho nahromadění právě v
prostoru brzd a pak další jízda bez vyčištění není možná. |
Diskové brzdy
nemají nevýhody brzd Véčkových, mají vyšší brzdící účinek, ale také jejich
cena je několikanásobně vyšší. Mechanické diskové
brzdy jsou kamarádštější k cyklistům, kteří byli zvyklí na Véčka,
protože je tam stále to lanko, které se dá kdykoli v terénu vyměnit. Ale
mechaniky mají menší brzdící účinek než brzdy kapalinové. Jsou jednopístové
a hůř se seřizují. U zadní mechanické diskové brzdy je problém montáže
nosiče, kvůli větším rozměrům. |
Kapalinové brzdy jsou většinou dvoupístové a
jako médium se používá buď minerální olej nebo brzdová kapalina. Podle
výrobce. Mají mnohem vyšší brzdící účinek než mechaniky, je mnohem
jednodušší montáž. Seřídí se jen vzájemná poloha destiček a kotouče, krok
brzdy je konstantní, ten se seřizovat nedá. Tyto brzdy bývají spolehlivé.
Při brzdění je lepší průběh brzdící síly než u Véček, proto kdo si jednou
zvykne na diskové brzdy, zpět do Véček by už nešel. |
|
Celoodpružené kolo |
|
Dávno už neplatí,
že jsou to kola těžká a neohrabaná, jak jsme byli zvyklí za laciný peníz v
nákupních centrech. Cenová relace sice 30 tisíc a výš, ale už je vidět kus
precizní práce Tato kola se samozřejmě nehodí a nejsou na to uzpůsobená pro
cykloturistiku, ale umožňují pěkné svezení v náročnějším terénu. Zamykání
zadního tlumiče je samozřejmostí a pak to funguje tak, že se zadní stavba
při šlapání nepohupuje, ale zapruží jen při nerovnostech. Kola Agang mají
svůj vlastní patent v geometrii vahadel, kdy se kolo při záběru neprohupuje
i když není zadní tlumič zamčený. |
|
|