Postřehy a zkušenosti z počátků stavění trati Bratislava - Praha

zpět

Poznámka. Tyto postřehy jsou poplatné době začátků MSTS. Po příchodu MSTS BIN tyto řádky už z většiny případů neplatí. Pokusím se v nejbližší době tuto stránku přepracovat do aktuální podoby.

 Na téhle stránce chci zveřejnit mé postřehy i rady stavitelům tratí. Nejedná se o žádné návody pro začátečníky, tyto jsou již zveřejněny jinde. (leden 2004)

Odrážka

Nejdůležitější krok je mít ve svém MSTS češtinu např. z http://www.volny.cz/ppoollll/mstsdll od Ppoolllla. Který přeložil  téměř vše potřebné i pro stavitele tratí.

Odrážka

Vygenerovat terén (zelenou rovnou placku), jak na to je v anglickém návodu MSTS (anglicky neumím a pochopil jsem to)

Odrážka

jak zarovnávat terén, pokládat objekty, udělat tunel, atd. najdete na stránkách http://trainstav.wz.cz .

Odrážka

pak už můžete stavět dle Vašich schopností a trpělivosti.

Zálohujte si původní Global!!!  Po instalaci a nastavení si ihned zálohujte původní adresář Global. Po nainstalování některých dalších tratí a všech, které používají X tracks, se adresář Global nejen doplní, ale i nenávratně přepíšou některé soubory. Po té se Vám může stát, že vám bude zlobit některá trať, která dříve fungovala.

Můj příklad: Trať Kúty - Brno - Třebová Xtracks nepoužívá. Do Global kopíruje jen změnu ve zvukovém souboru. Chtěl jsem otestovat trať 180 a dva Protrainy. Global jsem si zálohoval a udělal dobře. Vše normálně fungovalo až do chvíle, kdy jsem chtěl v editoru potočit se stromem ve čtverci Brno hl. nádraží. Po save jsem padnul do Windows s následným atomovým výbuchem v dané oblasti. Snad 10x jsem to zkusil ze zálohy obnovit a vždy se stejným výsledkem. Na jiných, méně zastavěných místech jsem mohl v terénu tvořit dle libosti a vše fungovalo. Po výměně Globalu za původní jsem už mohl v Brně tvořit dle libosti a bez pádů.

Závěr? X tracks sice rozšíří možnosti kolejiva a vyhýbek, ale zřejmě omezí maximální počet možných objektů na čtverec. Angličany a kříže na zhlaví mi velmi chybí, ale nejen po těchto zkušenostech jsem rád, že jsem do Xtracks nešel. Doporučuji, co trať, to záloha  Globalu, pokud se tam s tratí něco instaluje a bude vám fungovat vše.


Na co je třeba dát pozor:

Během pokládání objektů je nutné práci neustále ukládat (save), jinak hrozí, že při uložení velkého množství změn vám práce spadne do Windows. Pokud jste zrovna měli položenou silnici nebo koleje přes dva modré čtverce krajiny, tak Vám po návratu na tomhle místě zbudou pouze neúplné objekty, kterých se už nejde nijak zbavit. Jedině obnovou databáze. Ale pokud překročíte hustotu objektů kolem 900 kilo na modrý čtverec (pokud tam máte velké množství objektů, kolem 1400, tak 600kilo), tak Vám to po pokusu o uložení také spadne do Windows s tím rozdílem, že po návratu tento čtverec vypadá jak po atomovém výbuchu, kdy Vám zůstanou pouze stíny od kolejí. (v mém případě, na hranici takového pádu je oblast Břeclav osobní nádraží a oblast Brno Maloměřice, tam stačí přidat pár objektů, uložit a je to nenávratně zničeno, už se i stalo) Zde není jiného návratu než celou trať nahrát znovu ze zálohy. Tedy pravidlo je, nejen často ukládat (save), ale velmi často zálohovat celou trať (stačilo by sice World, Tiles, rdb, rit, tit, tdb, ale pohodlnější je záloha celé trati). Lze také nahrát ze zálohy pouze příslušný čtverec, pokud jste na jiných místech odvedli mnoho hodin práce a nechce se Vám to stavět znovu. Ale změny nejsou zapsány jenom v adresářích World a Tiles, ale i v xxx.rdb, xxx.rit, xxx.tdb, xxx.tit. Takže potom budete muset trať projet znovu, ale budete tam mít nějaké chybné objekty, které bude potřeba znovu osadit. Takže se doporučuje znovu obnova databáze. Tohle vše ale platí do stadia, než máte umístěná návěstidla. Ale asi záleží jaká a kolik. V mém případě si obnova databáze nedokázala poradit s tak velkým množstvím návěstidel a opakovaně mi stejné typy i správně nastavené, vyhazovalo jako chybné. Navíc mi to kompletně potrhalo linky nastavených návěstidel, tak nezbylo nic jiného, než všechna návěstidla smazat, uložit, provést znovu obnovu databáze, překontrolovat terén, jestli se někde nevyskytují chybné objekty a kompletně všechna návěstidla znovu osadit a nastavit. Tady právě nesouhlasím s článkem Ppoolllla, že obnova databáze nijak nemůže trati ublížit. Na druhou stranu se člověk musí naučit přijímat rady i  kritiku, i když se Vám nelíbí a v jistých věcech si myslíte, že máte pravdu Vy. Stačí i jedno procento zkušeností jiných, které Vám pomůže vyřešit problém doposud neřešitelný. Jinými slovy neznám člověka, který stoprocentně ovládá editor MSTS. Ale každý, kdo  postavil byť kousek tratí, může mít nějaké originální zkušenosti. Tedy každému staviteli doporučuji naslouchat všemi směry. Ale jsou nutné počáteční zkušenosti, aby jste si dokázali vybrat, protože ne všechny rady mohou být správné. Já obdržel od Ppoolllla několikastránkovou recenzi mé trati. V mnoha věcech jsem nesouhlasil, ale bylo tam i mnoho postřehů, které byly pro mne nové a pomohly vyřešit velké množství problémů.

To byla stavba terénu, ale pak následují aktivity. Opět budu vycházet ze skutečnosti, že každý tvůrce už nějaké zkušenosti má a tento editor v základech ovládá.

Vlak hráče, celkem jednoduchá záležitost. Vytvořit pojmenovat, dát mu trasu, jízdní řád, napsat popis úkolu, zabalit a uložit misi a můžete vyrazit. Ale složitější je traffic. Vše se vytvoří podobným způsobem, ale zde platí nějaké neprobádané zásady. Stačí vložit vlak s nějakým nevhodným Paths a problém je na světě. Spustíte simulaci provozu vlaků a zjistíte, že např. po 50 km jízdy budete zastaveni před návěstidlem zakazujícím jízdu. Bezdůvodně a věčně. Logicky budete hledat chybu v konkrétním návěstidle. Omyl. Způsobuje to ten nevhodný Paths traffic vlaku. Stačí změnit nebo odstranit a už vše funguje. Tady opět nesouhlasím s Ppoollllem, který mi to klasifikoval jako chybu v databázi. Bohužel ani on ani já nedokážeme svá tvrzení nijak odborně zdůvodnit. Ale důležité je, že všechny aktivity trasované křížem krážem s předjížděním i křižováním mám plně funkční a tedy věřím, že jsem všechna návěstidla osadil a nastavil správně. Eventuelní chyby hlášené programem při obnově databáze odůvodňuji tím, že původnímu MSTS se o takových možnostech nastavení návěstidel ani nesnilo a na takovou hustotu návěstidel není ani stavěný. Tomi se svými scripty návěstidel posunul databázi MSTS na mnohem vyšší úroveň než je tento opravný program schopen správně pochopit. Jinak otázky typu "jak nastavit aby ten vlak jel první a tento jako druhý..." tohle je v nastavování jízdních řádů metodou pokusu a omylu. V simulaci Vám předjíždění nevychází, ale ve skutečnosti to vyjít může nebo obráceně. Dost často se budete muset smířit, že budete muset jisté situace podřídit paličatosti editoru. Někdy vám vlaky jedou velmi pomalu a to vše způsobuje jenom nastavení jízdních řádů vlaků. Pokud máte při startu vlaku hráče nastavenu počáteční rychlost, stačí změnit jízdní řád nějakého traffic vlaku a začínáte se strženou záchrannou brzdou (týká se všech světových lokomotiv kromě ČD a ŽSR, nechápu proč Čeští a Slovenští autoři hnacích vozidel tuhle vlastnost, kdy po překročení maximální povolené rychlosti, Vám bude stržena záchranná brzda, z těchto lokomotiv vyjmuli. To je potom jiný adrenalin, když jste nuceni si rychlost hlídat. ). Někdy při problémech pomůže traffic vlak nebo vlak hráče odstranit a znovu vložit. Jednou jsem vyměnil consists vlaku hráče 350 Csárdás za německý ICE a po návratu zpět jsem se nestačil divit. Po ujetí asi 10 km se občas začal trhat terén do jakési mozaiky, chvíli jsem jel i po kolejích vzduchem. Před Vranovicemi začaly chybět objekty (hlášení) po odentrování jsem se přískoky dostal do stanice a nestačil jsem se divit. Chyběla polovina objektů i část kolejí. V editoru tratí ale bylo vše v pořádku. Zde právě pomohlo smazat vlak hráče a znovu jej zadat. Závěrem ještě jedna maličkost. Pokud projedete aktivitu v editoru, tak rychlost a čas jak vlaků hráče, tak vlaků traffic nemusí souhlasit se skutečností. Ale někdy to vychází. Ale co tento jev ovlivňuje, na to jsem nepřišel.

Po uzávěrce, k problematice pádu do Windows a následném poškození. Jelikož se snažím vyvarovat zbytečných problémů, tak s opravami chyb v databázi moc praxe nemám. Ale tento týden mi padla dost náročná práce rozpracovaného nádraží Brno Maloměřice. Pospojovat tam všechny koleje, je dost nadlidský úkol a když se mi to po několika hodinách povedlo, tak jsem udělal největší hloupost. Dal jsem automaticky položit sloupy trolejového vedení. A bylo mi jasné, že jakmile práci uložím, tak budu mít hlášku, abych zavolal Billovi z Microsoftu a daná oblast bude po atomovém výbuchu. A také ano. Smrtelný pot na čele, černé myšlenky,...jelikož vymýšlet kolejiště Maloměřic znovu se mi opravdu nechtělo. Takže doporučuji tento postup:

  1. Vstoupit do adresáře dané trati (Breclav - Praha) a soubory Breclav - Praha~rdb.bk, Breclav - Praha~rit.bk, Breclav - Praha~tdb.bk, Breclav - Praha~tit.bk upravit tak, že smažete .bk a vlnovku nahradíte tečkou. Už existující (právě poškozené) soubory samozřejmě smažete.

  2. Navštívíte adresář World, dáte zobrazit podrobnosti, seřadit ikony podle data a najdete si ty poslední, při kterých Vám to padlo (je dobré si i opsat souřadnice poškozeného čtverce a zkontrolovat jestli jsou identické s posledním souborem) Opět vyberete například w-005483+014809~w.bk , smažete .bk a místo vlnovky napíšete tečku a tím přepíšete poškozený soubor w-005483+014809.w.

  3. Vrátíte se do editoru a šťastně zjistíte, že jste před kritickým uložením a terén je v pořádku.

Ale tak jednoznačně vyhráno není. Já používám k tvorbě kopců pravítko v podobě objektu silnice, podle kterého různě zarovnávám terén. A zde je také nutné práci neustále ukládat, jinak hrozí pád. A já uložil práci v době položení pravítka přes dva modré čtverce terénu (viz článek níže). Pak jsem jej smazal a pokračoval dál, ale po proceduře se záložními soubory bk po tom mém "pravítku" silnice tam zůstal stín, který se dá odstranit pouze opravou databáze. Sice ve hře by to vidět nebylo, ale nechtěl jsem to tam mít. Tak jsem si obkreslil položené nové koleje, hlavně velikosti dynamických kolejí a trať nahrál celou ze zálohy. Podle schématu šly koleje položit celkem rychle a opracovat terén znovu, také to byla brnkačka, takže vše je OK a výsledek je v aktualizaci 17.1.2004.

Tohle jsou zkušenosti mé. Počítám s tím, že jíní mohou mít odlišné zkušenosti, ale jak poslouchám názory ostatních, tak všichni společně označují editor MSTS  jako velmi nestabilní prostředí, jehož chování může být  nevyzpytatelné.


nahoru

 semora@semora.cz - tel: 519 411 559 -  mob: 602 595 837 ( pouze v provozní dobu )