Na co je třeba dát pozor:
Během pokládání objektů je nutné práci
neustále ukládat (save), jinak hrozí, že při uložení velkého množství změn
vám práce spadne do Windows. Pokud jste zrovna měli položenou silnici nebo
koleje přes dva modré čtverce krajiny, tak Vám po návratu na tomhle místě
zbudou pouze neúplné objekty, kterých se už nejde nijak zbavit. Jedině
obnovou databáze. Ale pokud překročíte hustotu objektů kolem 900 kilo na
modrý čtverec (pokud tam máte velké množství objektů, kolem 1400, tak
600kilo), tak Vám to po pokusu o uložení také spadne do Windows s tím
rozdílem, že po návratu tento čtverec vypadá jak po atomovém výbuchu, kdy
Vám zůstanou pouze stíny od kolejí. (v mém případě, na hranici takového pádu
je oblast Břeclav osobní nádraží a oblast Brno Maloměřice, tam stačí přidat
pár objektů, uložit a je to nenávratně zničeno, už se i stalo) Zde není jiného návratu než celou trať
nahrát znovu ze zálohy. Tedy pravidlo je, nejen často ukládat (save), ale
velmi často zálohovat celou trať (stačilo by sice World, Tiles, rdb, rit,
tit, tdb, ale pohodlnější je záloha celé trati). Lze také nahrát ze zálohy pouze příslušný čtverec,
pokud jste na jiných místech odvedli mnoho hodin práce a nechce se Vám to
stavět znovu. Ale změny nejsou zapsány jenom v adresářích World a Tiles, ale
i v xxx.rdb, xxx.rit, xxx.tdb, xxx.tit. Takže potom budete muset trať projet znovu,
ale budete tam mít nějaké chybné objekty, které bude potřeba znovu osadit.
Takže se doporučuje znovu obnova databáze. Tohle vše ale platí do stadia,
než máte umístěná návěstidla. Ale asi záleží jaká a kolik. V mém případě si
obnova databáze nedokázala poradit s tak velkým množstvím návěstidel a
opakovaně mi stejné typy i správně nastavené, vyhazovalo jako chybné. Navíc
mi to kompletně potrhalo linky nastavených návěstidel, tak nezbylo nic
jiného, než všechna návěstidla smazat, uložit, provést znovu obnovu
databáze, překontrolovat terén, jestli se někde nevyskytují chybné objekty a
kompletně všechna návěstidla znovu osadit a nastavit. Tady právě nesouhlasím
s článkem Ppoolllla, že obnova databáze nijak nemůže trati ublížit. Na
druhou stranu se člověk musí naučit přijímat rady i kritiku, i když se
Vám nelíbí a v jistých věcech si myslíte, že máte pravdu Vy. Stačí i jedno
procento zkušeností jiných, které Vám pomůže vyřešit problém doposud
neřešitelný. Jinými slovy neznám člověka, který stoprocentně ovládá editor
MSTS. Ale každý, kdo postavil byť kousek tratí, může mít nějaké
originální zkušenosti. Tedy každému staviteli doporučuji naslouchat všemi
směry. Ale jsou nutné počáteční zkušenosti, aby jste si dokázali vybrat,
protože ne všechny rady mohou být správné. Já obdržel od Ppoolllla
několikastránkovou recenzi mé trati. V mnoha věcech jsem nesouhlasil, ale
bylo tam i mnoho postřehů, které byly pro mne nové a pomohly vyřešit velké
množství problémů.
To byla stavba terénu, ale pak
následují aktivity. Opět budu vycházet ze skutečnosti, že každý tvůrce už
nějaké zkušenosti má a tento editor v základech ovládá.
Vlak hráče, celkem jednoduchá
záležitost. Vytvořit pojmenovat, dát mu trasu, jízdní řád, napsat popis
úkolu, zabalit a uložit misi a můžete vyrazit. Ale složitější je traffic.
Vše se vytvoří podobným způsobem, ale zde platí nějaké neprobádané zásady.
Stačí vložit vlak s nějakým nevhodným Paths a problém je na světě. Spustíte
simulaci provozu vlaků a zjistíte, že např. po 50 km jízdy budete zastaveni
před návěstidlem zakazujícím jízdu. Bezdůvodně a věčně. Logicky budete
hledat chybu v konkrétním návěstidle. Omyl. Způsobuje to ten nevhodný Paths
traffic vlaku. Stačí změnit nebo odstranit a už vše funguje. Tady opět
nesouhlasím s Ppoollllem, který mi to klasifikoval jako chybu v databázi.
Bohužel ani on ani já nedokážeme svá tvrzení nijak odborně zdůvodnit. Ale
důležité je, že všechny aktivity trasované křížem krážem s předjížděním i
křižováním mám plně funkční a tedy věřím, že jsem všechna návěstidla osadil
a nastavil správně. Eventuelní chyby hlášené programem při obnově databáze
odůvodňuji tím, že původnímu MSTS se o takových možnostech nastavení
návěstidel ani nesnilo a na takovou hustotu návěstidel není ani stavěný.
Tomi se svými scripty návěstidel posunul databázi MSTS na mnohem vyšší
úroveň než je tento opravný program schopen správně pochopit. Jinak otázky
typu "jak nastavit aby ten vlak jel první a tento jako druhý..." tohle je v
nastavování jízdních řádů metodou pokusu a omylu. V simulaci Vám předjíždění
nevychází, ale ve skutečnosti to vyjít může nebo obráceně. Dost často se
budete muset smířit, že budete muset jisté situace podřídit paličatosti
editoru. Někdy vám vlaky jedou velmi pomalu a to vše způsobuje jenom
nastavení jízdních řádů vlaků. Pokud máte při startu vlaku hráče nastavenu
počáteční rychlost, stačí změnit jízdní řád nějakého traffic vlaku a
začínáte se strženou záchrannou brzdou (týká se všech světových lokomotiv
kromě ČD a ŽSR, nechápu proč Čeští a Slovenští autoři hnacích vozidel tuhle
vlastnost, kdy po překročení maximální povolené rychlosti, Vám bude stržena
záchranná brzda, z těchto lokomotiv vyjmuli. To je potom jiný adrenalin,
když jste nuceni si rychlost hlídat. ). Někdy při problémech pomůže traffic
vlak nebo vlak hráče odstranit a znovu vložit. Jednou jsem vyměnil consists
vlaku hráče 350 Csárdás za německý ICE a po návratu zpět jsem se nestačil
divit. Po ujetí asi 10 km se občas začal trhat terén do jakési mozaiky,
chvíli jsem jel i po kolejích vzduchem. Před Vranovicemi začaly chybět
objekty (hlášení) po odentrování jsem se přískoky dostal do stanice a
nestačil jsem se divit. Chyběla polovina objektů i část kolejí. V editoru
tratí ale bylo vše v pořádku. Zde právě pomohlo smazat vlak hráče a znovu
jej zadat. Závěrem ještě jedna maličkost. Pokud projedete aktivitu v
editoru, tak rychlost a čas jak vlaků hráče, tak vlaků traffic nemusí
souhlasit se skutečností. Ale někdy to vychází. Ale co tento jev ovlivňuje,
na to jsem nepřišel.
Po uzávěrce, k
problematice pádu do Windows a následném poškození.
Jelikož se snažím vyvarovat zbytečných problémů, tak s opravami chyb v
databázi moc praxe nemám. Ale tento týden mi padla dost náročná práce
rozpracovaného nádraží Brno Maloměřice. Pospojovat tam všechny koleje, je
dost nadlidský úkol a když se mi to po několika hodinách povedlo, tak jsem
udělal největší hloupost. Dal jsem automaticky položit sloupy trolejového
vedení. A bylo mi jasné, že jakmile práci uložím, tak budu mít hlášku, abych
zavolal Billovi z Microsoftu a daná oblast bude po atomovém výbuchu. A také
ano. Smrtelný pot na čele, černé myšlenky,...jelikož vymýšlet kolejiště
Maloměřic znovu se mi opravdu nechtělo. Takže doporučuji tento postup:
-
Vstoupit do adresáře dané trati (Breclav
- Praha) a soubory Breclav - Praha~rdb.bk, Breclav - Praha~rit.bk, Breclav
- Praha~tdb.bk, Breclav - Praha~tit.bk upravit tak, že smažete .bk a
vlnovku nahradíte tečkou. Už existující (právě poškozené) soubory
samozřejmě smažete.
-
Navštívíte adresář World, dáte
zobrazit podrobnosti, seřadit ikony podle data a najdete si ty poslední,
při kterých Vám to padlo (je dobré si i opsat souřadnice poškozeného
čtverce a zkontrolovat jestli jsou identické s posledním souborem) Opět
vyberete například w-005483+014809~w.bk , smažete .bk a místo vlnovky
napíšete tečku a tím přepíšete poškozený soubor w-005483+014809.w.
-
Vrátíte se do editoru a šťastně
zjistíte, že jste před kritickým uložením a terén je v pořádku.
Ale tak jednoznačně vyhráno není. Já
používám k tvorbě kopců pravítko v podobě objektu silnice, podle kterého
různě zarovnávám terén. A zde je také nutné práci neustále ukládat, jinak
hrozí pád. A já uložil práci v době položení pravítka přes dva modré čtverce
terénu (viz článek níže). Pak jsem jej smazal a pokračoval dál, ale po
proceduře se záložními soubory bk po tom mém "pravítku" silnice tam zůstal
stín, který se dá odstranit pouze opravou databáze. Sice ve hře by to vidět
nebylo, ale nechtěl jsem to tam mít. Tak jsem si obkreslil položené nové
koleje, hlavně velikosti dynamických kolejí a trať nahrál celou ze zálohy.
Podle schématu šly koleje položit celkem rychle a opracovat terén znovu,
také to byla brnkačka, takže vše je OK a výsledek je v aktualizaci
17.1.2004. Tohle jsou zkušenosti mé. Počítám s
tím, že jíní mohou mít odlišné zkušenosti, ale jak poslouchám názory
ostatních, tak všichni společně označují editor MSTS jako velmi
nestabilní prostředí, jehož chování může být nevyzpytatelné.
|